Tõnis Erilaiu lehesaba | Kuidas Eestis sõitis viimane kitsarööpaline rong

Tõnis Erilaid, 30. september 2020

Laiarööpalisega võrreldes oli kitsarööpalise ehitus palju odavam, kuigi kiirus võis rongidel olla vaid kuni 25 versta (26,6 kilomeetrit) tunnis. Ikka rohkem, kui hobusega sõites. Eestis rajati sadu kilomeetreid kitsarööpalisi teid.

Läinud sajandi viiekümnendatel-kuuekümnendatel aga kogunesid tumedad pilved nende raudteede kohale. Rahvale öeldi, et laiarööpaline on kiirem ja rongisõitjaile mugavam. Tegelik põhjus oli muidugi selles, et sõjaväemasinad muutusid raskemaks ja ega liikumiskiiruski armeed rahuldanud. Nii alustatigi kitsarööpalise tee ümbernaelutamist ja raudteetammide tugevdamist, kus vaja. Osa teedest pandi kohe kinni. Esimesena Liiva-Vääna liin.

Edasi lugemiseks vajuta:
Oled juba lugeja?