POOLT VÕI VASTU? Miks esitati Vanemuise aastalõpuballil Venemaa vägevust ülistavat teost?
Kui Vanemuise aastalõpuballil kõlas sümfooniaorkestri esituses helilooja Pjotr Tšaikovski avamäng „1812“, muutus nende inimeste jaoks, kes teose ära tundsid, olukord ebamugavaks. Just noil päevil pommitas Venemaa Kiievit, ent Tartu peol esitati heliteost, mis ülistab Venemaa tsaaririigi võitu Napoleoni üle.
„Vanemuise aastalõpuballil toimunud muusikaosakonna etteastel „Ecco il mondo“ kasutati tõesti Tšaikovski avamängu „1812“ lõpuosa, ei kõlanud tervikteos,“ tõdeb dirigent Martin Sildos napilt. „Lõpuosa, mis on muusikaliselt väga võimas, sai lavastusse lisatud ainult muusikalistel põhjustel.“
Sildose nimetatud lõpuossa kirjutas Tšaikovski kirikukellad, mis sümboliseerivad Moskva häält ehk Jumala häält ning kahuripaugud. Ka on ses teoses kasutatud Vene impeeriumi hümni „Боже, Царя храни“, mis aastal 1812 veel riigi hümn ei olnud. 15minutiline avamängust on tänu kahuripaukudele ja kellahelinale saanud Ameerika ühendriikide iseseisvuspäeva ilutulestike traditsiooniline kaaslane, kuid Venemaa agressioon Ukrainasse on olukorda muutnud.