Juhtkiri | Ministrid ees, e-riik longates järel
Mida tunneb inimene, kes saadab ID-kaardi või passi taotluse e-kirja teel ja saab ametnikult paar nädalat hiljem vastuse, et selles oli viga, mis vajab parandamist, ning dokumendi kättesaamist tuleb oodata veel vähemalt kuu? Ja mida tunneb töövõimetu, kes saab teada, et töövõime hindamine viibib määramata aja, sest infosüsteem ei näita tema andmeid ja need tuleb ametnikel uuesti hankida? Esiteks kärsitust, siis pettumust ja lõpuks ehk ka viha: e-riik küll, aga kuhu jäävad kiired ja mugavad lahendused?
Need kaks näidet võinuks olemata olla, kui selleks aastaks oleks valminud PPA e-taotluste süsteem ja sotsiaaltoetuste maksmise infosüsteem SKAIS 2. Kuid arendajad ei suutnud tähtaegadest kinni pidada. See läheb PPA-le maksma ametnike lugematul hulgal lisatöötunde, sotsiaalministeeriumile aga 1,5 miljonit euro suurust lisakulu ajutisele lahendusele ja muule. Põhjusi, miks mahukad IT-projektid ei saa tihtipeale õigeks ajaks valmis, on mitmeid – arendajate puudus, tehniline keerukus, – ja nagu SKAIS 2 puhul – tellija soovide muutumine. Ent olulisemgi küsimus on, kuidas reageerivad tagasilöökidele vastutavad ametnikud ja poliitikud.