Repliik | Rail Baltic tähendab maksutõusu?

Jakko Väli, kolumnist, 22. juuli 2015

Mis on ühist rahandusministeeriumi hoonel ja Rail Balticul? Mõlemad projektid surusid poliitikud läbi ilma avalikkust kaasamata. Praegu ei tea me kummagi puhul, kas tegemist ka maksumaksja jaoks kasuliku projektiga või osutuvad ainsateks võitjateks ehitusfirmad. Rail Balticu maksumusest rääkides toon võrdluseks neljarealise Tallinna–Tartu maantee ehituse, mis on maksma läinud üle miljardi euro. Eeltoodu kõrval tundub mulle, et eeldatav RB Eesti trassi ehitusmaksumus 1,3 miljardit eurot ei saa olla tõepärane.

Rail Balticu puhul tuleb 1,3 miljardist leida omaosalus 18% ehk  234 miljoni euro ulatuses. Madridi–Albacete kiirraudtee ehitus Hispaanias aastal 2010 läks maksma 9,6 miljonit eurot per kilomeeter. Kallimaid näiteid võib leida hulgi, see oli üks odavatest. Pakun seega, et Rail Baltic läheb Eestile reaalselt maksma mitte vähem kui kaks miljardit eurot. See aga tähendab, et Eesti maksumaksjal tuleb leida vähemalt pool miljardit eurot, et omaosalus katta. Reformierakonna valitsus laenu ei võta ja riigi võlakirju ei emiteeri, seega laotakse see uus kulu tavalise töömesilase kaela. Poliitikud on otsustanud, et Rail Baltic tuleb – ükskõik mis hinnaga.

Edasi lugemiseks vajuta:
Oled juba lugeja?