Seisukoht | Vähem stressi!

Elis Kusma, toimetaja, 22. juuli 2015

Hiljuti avalikustati Eesti-Soome ühisuuringu tulemused, millest üks oli, et Eesti eelkooliealised oskavad paremini lugeda kui Soome samaealised. Nimelt on Soomes esimesse klassi astujate seas ligi viiendik neid, kes ei oska üldse lugeda, kuid Eestis jääb see arv alla ühe protsendi. Kuigi algul tundub see olevat tore uudis ja justkui oleks põhjust kiita eriti tublisid Eesti lapsi, siis uuringutulemustest selgub ka tõsiasi, et lugemisoskuse vahe kaob vaid seitsme esimese õpikuuga ja hilisemas elus, põhikooli lõpuklassis, jäävad Eesti õppurid Soome omadele funktsionaalse lugemisoskuse poolest allagi.

Mida sellest järeldada? Kui tahta olla küüniline, siis loomulikult seda, et Soome on meist järjekordselt milleski parem. Kui aga minna sügavamale, siis võib antud uuringu põhjal öelda, et Soomes õpitakse lugema lihtsalt efektiivsemalt, ja ehk on see miski, millest eeskuju võtta. Kui Eesti koolid eeldavad, et lapsed teavad esimesse klassi jõudes kõiki tähti ja oskavad sõnu kokku veerida, siis Soome koolides näidakse olevat seisukohal, et küll selle kõik esimesel õppeaastal õpitud jõuab. Ja jõuabki, nagu selgus. Selline küll-jõuab-suhtumine vähendab oluliselt vanemate, lasteaiakasvatajate ja laste stressi, sest võib arvata, et nii mõneski peres, kus lugemisoskusega lood kehvakesed, tuntakse esimese õppeaasta ees tõsist muret kui isegi mitte hirmu.

Edasi lugemiseks vajuta:
Oled juba lugeja?