RAAMATUARVUSTUS | Heelia Sillamaa laseb piiluda kauge ja abstraktsena tunduva suunamudija töö telgitagustesse
„Mis loom see suunamudija on? Mida ta mudib? Sisulooja? Mis amet see selline on?“ Usun, et sellist küsimust, samas või sarnases sõnastuses, on endalt küsinud nii mitmedki inimesed. Ma tahaksin öelda, et me kõik, aga kõigi eest ikka rääkida ei saa. Ajakirjanik ja suunamudija (või mõjuisik või sisulooja, kuidas keegi nimetada tahab) Heelia Sillamaa on oma värskes raamatus „Filtriteta filtritest“ selle kenasti selgeks teinud ja laseb inimestel piiluda maailma, mis suurema osa inimeste jaoks jääb ilmselt kaugeks ja mõistmatuks.
Sotsiaalmeedia on miski, millest me tänapäeval ei pääse, üritagu, kuidas tahame. Kui vanasti olid sotsiaalvõrgustikud kohad, kus foorumites lämiseda ja endast lihtsalt pilte jagada, siis praegu kasutatakse seda eelnimetatute kõrval ka oma mõtete jagamiseks ja kõiksugu toodete-teenuste reklaamimiseks. Noored vaatavad väidetavalt aina vähem telekat, kuid sotsiaalmeedias veedavad nad ju kõvasti aega. Miks peaks siis keegi oma toodet suure raha eest telekas reklaamida, kui saab sihtgruppi püüda hoopiski seal, kus nad on?
Kui inimene on leidnud mõne kuulsa või lihtsalt inspireeriva inimese, keda sotsiaalmeedias jälgida, võib vahel ikka tekkida küsimus: „Miks sa reklaamid suvalist pesupulbrit või riidepoodi? Jaga seda kõike, mida kogu aeg oled jaganud! Ma tahan vaadata pilte ja videoid su glamuursest või tavalisest elust, mitte näha järjekordset reel'i nõudepesutablettidest!“ Aga kui sisuloojale toobki leiva lauale sotsiaalmeedias tegutsemine ja ta „päris tööl“ (see sõnapaar on teadlikult jutumärkides, sest päris töö on inimeste jaoks enamasti ju hommikust õhtuni kontoris, poes või kus iganes päriselt tööl käimine, mille eest makstakse palka) ei käi, peab see raha ju ometi kuskilt tulema. Kui keegi arvab, et sisulooja töö tähendab seda, et Instagram kannab su kontole iga postituse eest 5 eurot, eksib ta rängalt. Raha toovad sisse reklaamidiilid ja paratamatult tulebki raha teenimiseks ju ka reklaame avaldada. Noh, see küsimus sai nüüd lahendatud, eks? Mitte päris.