VEELKORD OLÜMPIA AVATSEREMOONIAST! Religiooniloo õpetaja: etendatud stseen ei olnud usku solvav, pigem loominguline tõele näkku vaatamine

Toomas Jürgenstein, Hugo Treffneri gümnaasiumi religiooniloo ja filosoofia õpetaja, 10. august 2024

On mõneti kummaline, et hoolimata emotsionaalsetest ja kaasakiskuvatest võistlustest Pariisi olümpial ei ole vaibunud poleemika selle avamisel etendatud stseeni üle, kus antiiksete jumalate peo ja selle keskmes oleva Dionysose (näitleja Philippe Katerine) puhul nähti sarnasust Leonardo da Vinci „Püha õhtusöömaajaga“.

Paljudele usklikele tundus see solvav, korraldajad palusid vabandust ja selgitasid, et kedagi naeruvääristada polnud kindlasti plaanis. Poleemika pole siiski seni vaibunud, küllap ka seepärast, et olümpia lõpuprogramm seisab veel ees.

Mulle tundub, et ärrituse põhjuseks polnud siniseks värvitud Dionysos. Tunnistan, et vaatasin olümpia avamise ajal telerit vaid taustaks ning sinine Dionysos tundus mulle esmapilgul hoopis hinduistlikust kultuurist pärineva Krišnana. Kui hiljem vaatasin tähelepanelikumalt ja kõrvutasin seda Jan Hermansz van Bijlerti maaliga „Jumalate pidusöök“, siis vastas see avatseremoonia stseenile üsna täpselt, kuid erinevalt Leonardo da Vinci loomingust on nimetatud maali tuntus tagasihoidlik.

Edasi lugemiseks vajuta:
Oled juba lugeja?