Fakt teadust päevas: mis on filtrimullid ja kas need on päriselt olemas?

Madis Järvekülg, Eesti noorte teaduste akadeemia liige, 7. detsember 2024

Vastus: metafooriga „filtrimull“ tähistatakse sotsiaalteadustes interneti ja sotsiaalmeedia kasutaja personaliseeritud inforuumi, mis teenindab tema huve ja eelistusi. Filtrimullide võimet kasutaja mitmekesisest infoväljast isoleerida on avalikkuses aga pigem üle hinnatud.

Metafoori „filtrimull“ populariseeris internetiaktivist ja ettevõtja Eli Pariser 2011. aasta menuraamatus „Filtrimull: mida internet sinu eest peidab“. Pariser tõi mõtteeksperimendi käigus isiklikele lugudele toetudes välja, kuidas digihiiud, nagu Google ja Meta kasutavad oma platvormidel info jagamisel personaliseeritud algoritme, et kasutajate huve ja eelistusi efektiivsemalt teenindada. Pariser hoiatas, et see võib viia olukorrani, kus kasutajad puutuvad kokku ainult sellise infoga, mis nende varasemaid uskumusi kinnitab, soosides seeläbi ideoloogilist ja kultuurilist kapseldumist ning ohustades ühiskondlikku sidusust.

Hilisemad uuringud aga näitavad, et kuigi filtrimulli idee on emotsionaalselt mõjuv ja võib paljuski kehtida väheste ekstreemsete näidete puhul, siis laiema kasutajaskonna kogemuse kirjeldamiseks on see siiski liiga lihtsustav ning tehnoloogia ja poliitika rolli ülemäära tähtsustav.

Edasi lugemiseks vajuta:
Oled juba lugeja?